fbpx

aprilie 3, 2019

Ce trebuie sa stii despre calorii

Oricine interesat sa slabeasca nu ar trebui sa numere caloriile cu orice pret (obicei care poate deveni chiar obsesie), sa cantareasca toate alimentele (cu exceptia cazurilor in care vorbim de afectiuni care necesita acest lucru) si sa se streseze si de zi.

Un stil alimentar diversificat, cu alimente integrale din toate grupele, asigura in mod constant o greutate stabila si o stare de sanatate buna. Trebuie ca mancarea sa fie servita in portii mici, in farfurii de o dimensiune decenta.

Caloriile reprezinta cantitatea de energie bio-disponibila, ce poate fi prelucrata din alimente in urma proceselor de digestie, absorbtie, metabolizare, exprimata in Kcal sau KJoule. In functie de energia eliberata la 100g, alimentele pot avea: densitate energetica minima (sub 5 kcal), moderata( 60-120 kcal), crescuta ( 120-300 Kcal), foarte crescuta (300 – 1000 kcal). Alimentele naturale, integrale, au in general densitati energetice scazute si moderate, in timp ce alimentele rafinate, industriale au densitati energetice crescute si foarte crescute.

Calitatea caloriilor este o trasatura esentiala a indicelui de densitate calorica, fiind determinata de natura nutrientului din care provin: proteine, lipide, glucide. De fapt, aceasta imparte caloriile in BUNE si RELE. Desi lipidele sunt nutrientii cu cea mai mare densitate calorica (9 calorii/gram, fata de 4 calorii pe gram cat au proteinele si glucidele), atunci cand ele provin din seminte si nuci crude, uleiuri presate la rece, avocado, peste gras, si, atat timp cat sunt consumate in cantitati echilibrate, sunt un ajutor impotriva obezitatii, hipercolesterolemiei si tuturor bolilor asociate sindromului metabolic.

Asadar, caloriile „ rele” sunt calorii de slaba calitate, moarte, care provin din alimente rafinate, bogate in glucide, extrem de prezente astazi in alimentatia omului modern.

Alimentele care furnizeaza calorii goale sunt:

  • zaharul rafinat alb
  • siropurile de glucoza si fructoza
  • grasimile rafinate si artificiale
  • alcoolul
  • alimentele industriale care combina fainurile albe cu grasimi rafinate de origine animala sau vegetala (snacks-uri, chips-uri, produse de
  • patiserie, cofetarie)
  • bauturi racoritoare
  • conserve de legume si carne
  • junk food.

Ba mai mult, pentru a putea fi utilizate, caloriile goale consuma din rezervele de macro si micronutrienti ai organismului, avand efect puternic dezechilibrant. Mancarea nu este deloc hranitoare in cazul lor.

Caloriile „bune” sunt calorii de inalta calitate, vii, furnizate de macronutrientii alimentelor naturale, integrale. Aceste calorii nu ingrasa, previn boala si imbatranirea precoce. Caloriile vii confera energie, vigoare si sanatate. In aceasta categorie sunt incluse si caloriile negative, care au nevoie pentru a fi digerate de o cantitate mai mare de energie decat cea pe care ele o pot ceda. Diferenta energetica necesara metabolizarii acestor alimente este preluata din rezervele lipidice continute in tesutul adipos al corpului.

Printre alimentele care furnizeaza calorii negative se regasesc:

Fructe:

afine, cirese, prune, mere, pere, caise, mure, kiwi, ananas, zmeura, capsuni. Se consuma intotdeauna singure, la alegere dimineata sau intre mesele principale

Legume:

varza, broccoli, conopida, telina, fasole verde, cicoare, papadie, andive, sparanghel, vinete, ardei iute si gras, rosii, napi, ridichi, ruccola, usturoi, morcovi, anghinare, etc. Se consuma in stare cruda sau preparate prin fierbere in abur, la gratar, gratinate, sotate. Se asociaza intre ele si cu proteine de origine animala sau vegetala.

Nuci, alune, seminte. Se consuma cu moderatie, cca 50g/zi. ( ex: 5-10 mieji de nuca extrasi din coaja imediat inainte de consum)

Proteine de origine animala:

carne slaba de pui, gaina, fazan, vitel, porc, iepure, strut, curca; peste precum pastrav, somon, cod, calcan, macrou, merlucius, sardina; lactate precum urda, branza slaba de oaie, capra, vaca, iaurt, chefir naturale, fara zahar sau conservanti; oua de gaina marcate cu cifra 0 sau 1. Toate aceste proteine nu se asociaza cu amidonoase, ci cu legume.

Proteine de origine vegetala:

soia nemodificata genetic, quinoa, amarant, naut, linte, mazare, fasole.

Te asteptam la clinica Dr Negoita, pentru o consultanta personalizata de nutritie cu specialistul nostru in domeniu, Alexandra.

*Articol redactat de catre Alexandra Alexandru, nutritionist Clinica Dr Negoita

Afla daca te putem ajuta!

Stim ca esti nerabdator sa gasesti cea mai buna cale de rezolvare a problemelor tale, de aceea echipa noastra de specialisti este gata sa raspunda nevoilor tale.
VREAU SA FIU CONTACTATTEL + 0730 777 111

Inscrie-te la newsletter

Contacteaza-ne
office@drnegoita.ro
Telefon: 0730 777 111
RIN Grand Hotel, Galeria Comerciala, Parter 
Sos Vitan-Barzesti, Nr 7D-7E, 
Sector 4, Bucuresti
phone-handsetcalendar-fullcross
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram